Medewerker aan het woord ‘Het vertrouwen dat wij in leerlingen hebben, geeft Accrete aan leerkrachten’

Femke werkt inmiddels 5 jaar als leerkracht bij Kindcentrum De Schutsluis in Blokzijl. En dat bevalt haar meer dan uitstekend! “Het vertrouwen dat wij in onze leerlingen hebben, geeft Accrete op zijn beurt aan leerkrachten”, vertelt ze. “We krijgen grote vrijheid in het vormgeven van ons onderwijs. Dat werkt heel stimulerend en zorgt voor creatief denken.”

WerkenBijAccrete.nl

Femke is leerkracht in de bovenbouwunit van De Schutsluis. “Groepen 5 tot en met 8 zijn samengevoegd, waarbij meerdere leerkrachten lesgeven en samenwerken”, verduidelijkt ze. “Iedere leerling werkt daarbij op zijn of haar eigen niveau en level. Dat kan per vak verschillen. Ze zitten dus iedere dag in verschillende subgroepjes en krijgen zo steeds op hun eigen niveau instructie.”

Leerlingen bepalen hun eigen level

Extra bijzonder bij deze vooruitstrevende manier van lesgeven, is dat leerlingen zélf hun level bepalen. “Ze hebben de vrijheid om zelf eigenaar te zijn”, legt Femke uit. “We zien dat ze deze verantwoordelijkheid heel goed kunnen dragen. Daarin groeien ze ook steeds verder. Ze zijn eerder geneigd om hun eigen level lager dan hoger in te schatten. Dat is dan een goed moment voor een kindgesprek, waarin we vragen waarom ze hiervoor kozen.”

Vrijheid bij het bepalen van de lesinhoud

Dat vertrouwen en de keuzevrijheid sluiten ook naadloos aan bij Accrete als werkgever. “De Schutsluis werkt niet met lesmethodes”, legt Femke uit. “Wij mogen als leerkrachten zelf de lesinhoud bepalen en ook dingen uitproberen. Zo kunnen we het onderwijs steeds verder ontwikkelen en vernieuwen. Iedereen bij De Schutsluis staat hiervoor open.”

We krijgen grote vrijheid in het vormgeven van ons onderwijs. Dat werkt heel stimulerend

Dit maakt dat Femke niet snel meer zou overstappen naar een andere basisschool. “Omdat ik deze vrijheid en het vertrouwen helemaal gewend ben. Ik weet nu hoe het óók kan. Ik zou het daarnaast ook heel lastig vinden om hetzelfde onderwijs te geven aan álle leerlingen. Het voelt haast niet eerlijk om dat zo te doen. Dat je klassikaal rekenles geeft en 10 procent van de leerlingen het niet begrijpt, 10 procent het veel te makkelijk vindt en de rest het wél volgt. Door in subgroepen te werken, kan ik veel gerichter onderwijs bieden.”

Kinderen zijn zó puur en leerbaar

Tot slot, hoe groot is de impact die een leerkracht kan maken? “Heel groot”, antwoordt Femke resoluut. “Kinderen zijn nog zo puur, ze zijn nog zó leerbaar. Ik vind het ook leuk dat we bij Accrete niet alleen maar rekenen en met taal bezig zijn. We houden workshops, waarbij we kijken welke lessen leerlingen leuk vinden. Bijvoorbeeld filosofie: wat is belangrijk om te kunnen deelnemen in de wereld? Wat zijn wereldproblemen die spelen? Leerlingen komen vaak met heel creatieve oplossingen. Ik vind dat echt superinteressant.”

Medewerkers aan het woord Dit is de impact van onze medewerkers!

Waarom werken bij Accrete zo leuk en vol impact is? Jouw hopelijk toekomstige collega’s vertellen je graag over hun persoonlijke expeditie bij ons. Lees over de ervaringen van onze leerkrachten en de impact die zij iedere dag creëren.